طبق پیش‌بینی سامانه‌های جهانی هواشناسی، گستره ایران به‌احتمال ۵۰ تا ۷۰ درصد در پاییز سال۱۴۰۳ خشکسالی و کاهش چشمگیر بارندگی را تجربه می‌کنند. صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا هم  کاهش بارندگی‌های پاییزی در مقایسه با میانگین بلندمدت 30ساله را پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید: این شرایط بیشترین تأثیر را بر استان‌های واقع در زاگرس مرکزی دارد.

احتمال خشکسالی و کاهش چشمگیر بارندگی در پاییز سال۱۴۰۳

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، سایه تغییر اقلیم همچنان روی سر شهرهای ایران سنگینی می‌کند. آنطور که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند، پاییز گرم و خشک در راه است. طبق پیش‌بینی سامانه‌های جهانی هواشناسی، گستره ایران به‌احتمال ۵۰ تا ۷۰ درصد در پاییز سال۱۴۰۳ خشکسالی و کاهش چشمگیر بارندگی را تجربه می‌کنند. صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا هم کاهش بارندگی‌های پاییزی در مقایسه با میانگین بلندمدت 30ساله را پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید: این شرایط بیشترین تأثیر را بر استان‌های واقع در زاگرس مرکزی دارد.



تابستان1404 گرم‌تر از امسال نخواهد بود

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی: غالب مدل‌های عددی نشان می‌دهد که بارندگی پاییز امسال کمتر از نرمال و گرما به‌طور تقریبی یک تا 2درجه بالاتر از میانگین بلندمدت است. کم‌بارشی و افزایش دمای پاییز بر منابع آبی مثل رودخانه‌ها، سدها، یخ‌های ارتفاعات، آب‌های زیرزمینی تأثیرگذار است. برداشت و مصرف منابع آبی طی 4دهه گذشته به‌شدت بالاتر از حدی بود که پایداری سرزمین را حفظ کند. پیش‌بینی کم‌بارشی پاییز امسال خیلی از مناطق کشور به‌خصوص مناطقی که پیش زمینه کمبود منابع آب دارند را دچار چالش می‌کند.


برخی از مناطق استان‌ها با تانکر آبرسانی می‌شوند که کمبود بارش، این وضعیت را تشدید می‌کند و تعداد روستاهایی که دچار تنش آبی هستند را افزایش می‌دهد. حتی مناطق شهری با کمبود آب مواجه خواهند شد. مناطق جنوبی استان تهران در تأمین آب دچار مضیقه هستند و کمبود بارش در این مناطق تنش را به بحران تأمین آب تبدیل می‌کند.

تأثیرکم‌بارشی پاییز بر تابستان سال آینده بسیار دشوار است و قطعیت زیادی ندارد؛ اما به‌احتمال زیاد، تابستان1404 با توجه به فروکش کردن «ال‌نینو» و حرکت به‌سمت فاز لانینا (سردی آب اقیانوس‌ها) به گرمی تابستان امسال که گرم‌ترین دوره تاریخ کره زمین و ایران را تجربه کرد، نخواهد بود.

احتمال خشکسالی و کاهش چشمگیر بارندگی در پاییز سال۱۴۰۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha